Fortsæt til hovedindholdet
1. september 2025

Organist: Dialog og rummelighed er vigtigt for folkekirkens musikalske fremtid

Flere og flere opgaver lander på organistens arbejdsbord - og de bliver ikke færre i fremtiden. Men løser meget sig selv, hvis vi skaber en god dialog og omfavner forskelligheder? Sådan spørger organist Jørgen Kleon Jeppesen, der er med i en arbejdsgruppe, som ser på organisternes rolle i fremtidens folkekirke.  

Jørgen Kleon

Jørgen Kleon Jeppesen har gennem sit varierede musikalske arbejdsliv lært at navigere i mange forskellige holdninger til både musikken og hans arbejdsopgaver. Foto: Henrik Helms

Af Anika Thorø Weber

Korledererfaring, flair for rytmisk musik, gode pædagogiske egenskaber, orgelkyndige hænder og forståelse for både kirkens kulturarv og nyfortolkning.

Det og meget andet står på ønskelisten, når landets folkekirker er på jagt efter en ny organist, der skal hjælpe med at skabe liv og vækst i deres lokalområde. Og meget tyder på, at listen blot bliver længere i fremtiden, hvor præstemangel og store demografiske ændringer kommer til at påvirke den måde, vi driver kirke på.

Alligevel er det ikke omfanget af opgaver og krav, der er organisternes helt store udfordring, mener organist Jørgen Kleon Jeppesen. I stedet bør vi se på, hvordan vi bedst undgår at skabe flere problemer end nødvendigt – og møder hinanden som de hele mennesker, vi er, påpeger han.

- Måske er det ikke så galt, som vi gør det til. Jeg synes, vi skal tale det positive op frem for at fremhæve det negative, siger organisten, der til dagligt er organist i Struer Kirke samt kunstnerisk leder af Struer Sangkraftcenter.  

Fakta

Arbejdsgrupper i Viborg Stift

Viborg Stift har nedsat tre arbejdsgrupper, der skal se på, hvordan henholdsvis præster, organister og kirke- og kulturmedarbejdere fremover kan være med til at skabe liv og vækst i alle egne af stiftet.

 

22. april fremlagde de resultaterne for hinanden og stiftets provster. Arbejdsgruppen for organister fremlagde fem opmærksomhedspunkter.

 

- Større fleksibilitet: Organister skal kunne arbejde på tværs af sogne og provstier. Det kunne muligvis indebære oprettelsen af områdeorganister.

- Udnyttelse af organistens kompetencer: Organister bør lede al kirkemusik, herunder korarbejde, som også er en vigtig del af børne- og ungdomsarbejdet.

- Alternative instrumenter: Overvej at bruge musikere til opgaver, der ikke nødvendigvis kræver orgel eller klaver.

- Minipraktik: Skabe mulighed for, at ansatte i kirken kan få indblik i hinandens arbejdsområder (fx menighedsråd i minipraktik).

- Bedre samarbejde: Samarbejde mellem de forskellige faggrupper bør fremmes med en provstikoordinator, og man bør overveje hverdagsgudstjenester

 

Arbejdsgrupperne blev nedsat i 2024. 

Med de optimistiske briller på har han sagt ja til at være med i en arbejdsgruppe i stiftet, der ser på, hvordan organisterne i folkekirken fremover bærer med på visionen om vækst og liv i en virkelighed, hvor store forandringer kan påvirke hverdagen.

- Nogle vil sige, at det er ensomt at være organist. Jeg synes, det er befriende at kunne arbejde i fred og have stor selvbestemmelse. Det handler om, hvor man lægger sit fokus. På samme måde skal vi se på organisternes rolle i fremtidens folkekirke, så vi retter opmærksomheden mod det, vi gør godt og kan gøre endnu bedre. Det betyder ikke, at vi skal være blinde for, at der skal handles, når noget går skævt. Der skal vi selvfølgelig reagere. Men vi skal være bevidste om, hvilke briller vi ser med, tilføjer han.

Dialog og plads til forskellighed

En af de måder, hvor Jørgen Kleon Jeppesen selv forsøger at se glasset halvt fyldt er ved at fokusere på den gode dialog og give plads til forskellighed. Siden sine ungdomsår har han nemlig erfaret, hvor vigtigt netop det er for at sikre et godt samarbejde og undgå unødvendige konflikter og udfordringer.

Som fjortenårig spillede han sin første orgelgudstjeneste i sin barndomskirke i Sinding nord for Herning, og som femtenårig sad han ved keyboardet til bal på kroen. Derfra lærte han at balancere to vidt forskellige tilgange til musikken, som har fulgt ham lige siden. I sit voksenliv har han gennem 12 år været kapelmester for den folkekære sanger Birthe Kjær med sit orkester Gemalerne. Sideløbende havde han afløserjobs som organist i flere kirker i sit lokalområde.

- Jeg har fået mange forskellige musikgenrer og fordomme ind på livet allerede i mine ungdomsår, da jeg startede det musikalske parløb mellem kirken og kroen. Uanset, hvor jeg kom hen, havde folk forskellige meninger om, hvad musikken skulle kunne og hvad min opgave var. Vejen frem var altid åbenhed overfor hinanden og en god kommunikation, siger Jørgen Kleon Jeppesen, der vinkede farvel til parløbet og popmusikken, da han i 2013 blev fastansat i Struer Kirke.

Jørgen Kleon Jeppesen

Jørgen Kleon Jeppesen oplever det som en stor styrke, når præster lader øvrigt personale tage aktiv del i de valg, der skal tages i forbindelse med en kommende gudstjeneste. Foto: Henrik Helms

Netop derfor er dialog og rummelighed siden da blevet faste holdepunkter i hans arbejdsliv, som han særligt bærer med sig i mødet med mange forskellige holdninger til både musikken og hans arbejde hos alt fra menighedsrådsmedlemmer til kirkegængere og i samarbejdet med præsten om den kommende gudstjeneste.

- Mit arbejde er meget afhængig af samarbejdet med præster, og der er stor forskel på, om man får ordrer eller indgår i et samarbejde. Jeg forsøger altid at have en god dialog og selv sørge for at være rummelig. Ofte får jeg det samme tilbage – og på den måde undgår vi mange af de udfordringer, man ellers kan løbe ind i, når man har forskellige ståsted. Selvom præsten og mange andre kan have meninger om, hvilke opgaver jeg skal løse og hvordan jeg løser dem, så er min oplevelse, at vi ofte sammen kan tale os frem til en god løsning, siger Jørgen Kleon Jeppesen.

Den tilgang synes han, at kirkerne skal tage til sig:

- Hvis vi får en god kommunikation med hinanden og omfavner vores forskelligheder, er det meget lettere at nå hinanden. I sidste ende kommer det hele menigheden til gavn, fordi det gode samarbejde fremelsker lysten til at arbejde og indgå i nye opgaver. Samtidig er det vigtigt, at vi holder fast ved at have formelle møder og ikke løser alting hen over frokostbordet. Når samtalerne er taget i et formelt rum, er det lettere at løse udfordringer og uenigheder sidenhen, tilføjer han.

Behov for efteruddannelse

Selvom Jørgen Kleon Jeppesen retter sit fokus mod det gode samarbejde, så ser han også steder, hvor man bør sætte ind for at sikre bedre rammer for fremtidens organister, så de får bedst mulige vilkår for at tage del i arbejdet med at skabe en levende folkekirke.

For selvom kommunikationen er god, så ændrer det ikke på, at opgaverne til tider er for mange og for udfordrende for organisterne, mener han.

Han drømmer derfor om, at alle organister kan få efteruddannelse, så de kan være bedre klædt på til de opgaver, der er nye for dem. 

Jørgens hænder på klaveret

Jørgen Kleon Jeppesen drømmer om, at efteruddannelse bliver en selvfølge for organister, der kastes ud i arbejdsopgaver, de ikke er vant til. Foto: Henrik Helms

- Som organist kommer man til kirken med nogle af de kompetencer, der forventes – andre opgaver er nyt land. Derfor kan man ikke forlange hvad som helst af en organist. Det vil være godt, hvis menighedsrådene fik mere fokus på efteruddannelse – eksempelvis kirkemusikskolernes tilbud. Det vil udvide organistens komfortzone og styrke deres selvværd, fordi de er bedre klædt på til de mangeartede opgaver, de står overfor, siger Jørgen Kleon Jeppesen.

- Samtidig skal vi fastholde den gode kommunikation med hinanden og være rummelige. Så kommer vi langt – og kan arbejde sammen om at skabe mere liv i folkekirken, tilføjer han. 

Den videre proces for arbejdsgrupperne i 'Fremtidens folkekirke' ledes af stiftets nye teologiske konsulent, Susan Aaen, der tiltræder 1. oktober. Sammen med provsterne i stiftet bliver det hendes opgave at bringe arbejdsgruppernes tanker og ideer videre. På sigt tilpasses rammerne i en fremtidig folkekirke.

Jørgen Kleon Jeppesen

61 år

 

Bor i Struer med sin kone

 

Siden 2013 ansat som organist i Struer Kirke. Han er også kunstnerisk leder af Struer 

Sangkraftcenter.

 

2024- Bestyrelsesmedlem i Sangens Hus

 

2021- Bestyrelsesmedlem for Vestervig Kirkemusikskole

 

2020- Formand for musiksamrådet i Struer kommune

 

Afsluttende organisteksamen fra Vestervig Kirkemusikskole i 2013.

 

Fra 1999 kapelmester i Gemalerne, som blandt andet var backingorkester for Birthe Kjær. Samarbejdet stoppede, da Jørgen Kleon Jeppesen selv valgte at opløse orkestret ved udgangen af 2012. Gemalerne blev også brugt af andre populære artister som Keld og Hilda, Dario 

Campeotto, Dorte Kollo, Kirsten Siggaard og mange flere.

 

Fra midten af 1990erne og 11 år frem ansat som fast vikar ved kirkerne i Brande og Uhre. Afløser ved mange andre kirker i det midtjyske.